tabar41

دانشجویی

tabar41

دانشجویی

tabar41

مطالب عومی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

فن سخنوری

چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۳۳ ب.ظ

1) آیا سخنرانی فن است یا علم توضیح دهید؟  گفتار کم نظیرترین و متداول ترین عملکرد انسان است وبعلت عمومیتش دربین شاخه های دیگر ارتباطات تقریبا جوهرزندگی ما موجودات اجتماعی بشمار می رود. ارتباط گفتاری مهمترین رفتار انسان و بنیان تاثیر متقابل اجتماعی را به وجود می آورد. زندگی حقیقی مثل میزگفتگوی بزرگ است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از شرکت کنندگان دور این میزگفتگو هستیم. چگونگی ارتباط ما با شرکت کنندگان دوراین میز نه تنها کیفیت آینده زندگی ما را تعیین میکند بلکه تعیین می کند که موفق یا ناموفق خواهیم بود. بنابراین فن بیان یک هنر است نه یک علم.

2) اشکال ارتباط شفاهی را بنویسید ؟ (5مورد)   1. ارتباط گفتاری دوجانبه           2.سخنرانی عمومی         3.ارتباط گفتاری سازمانی                 4. ارتباط گفتاری در رسانه های        5. ارتباط گفتاری درگروههای کوچک

3) چهار مهارت ارتباطی را نام ببرید ؟    صحبت کردن  -  گوش دادن  -  خواندن  -  نوشتن

4) اهمیت آموزش ارتباط گفتاری را به اختصار توضیح دهید ؟ صحبت کردن یک استعداد غریزی و ژنتیکی نیست بلکه یک مهارت و توانایی است که بوسیله یادگیری و تمرین و تجربه بدست می آید. نبودن آموزش در مدارس تصور غلطی است که چون کودکان در دبستان و کودکستان قادر به صبحت کردن و گوش دادن هستند احتیاج به آموزش ندارد. آموزش ارتباط گفتاری می تواند الگوهای گفتاری موثر و مفیدی بوجود آورد. ازآنجا که ارتباط گفتاری طبیعی و آسان است تنها تعداد کمی از ما قدر ت و توان خارق العاده می یابیم و فقط کسانی که از طریق آموزش اصول و تمرین ، تجربه و مهارت لازم را بدست می آورند ، از این استعداد بالقوه استفاده می کنند.

5) علل گرایش مردم به ارتباط شفاهی را توضیح دهید؟  1. سرعت انتقال پیام    2. رهایی از قواعد پیچیده زبانی   3. امکان رفع ابهامات احتمالی در پیام   4. سهولت انتقال پیام و بیان منظور گوینده  5. امکان دریافت سریع بازخورد از مخاطبان   6. بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم (که خود یک امتیاز است)  76. امکان بهره گیری از ارتباط غیرکلامی (حرکت دست و صورت و بدن)   8. امکان برقراری ارتباط با مخاطبان وسیع تر بدون نیاز جدی به سواد درحد معین.

6) تفاوت و شباهتنهای بین گفتگوی معمولی و سخنرانی را بنویسید؟

شباهت ها : - هردو ارتباط شفاهی و دارای سازمان وساختار هستند وگوینده باید به پیام خود سازمان دهد.   – گوینده پیام خود را متناسب با مخاطب خود تهیه و ارائه میکند.  – گوینده پیام خود را با هدف کسب نفوذ و نتیجه بیان میکند.  – گوینده پیام خودرا درلحظه ارتباط با واکنش های مخاطب تطبیق میدهد و به بازخوردهای او توجه می کند

تفاوت ها : - سخنرانی عمومی دارای ساختار و سازمان مشخص تری و نیازمند آماده سازی و طرح ریزی دقیق تری است. و زمان معین در اختیار سخنران قرار داده میشود. معمولا سخنان او درحین سخنرانی قطع نمیشودونیز سخنران سئوالات مخاطبان را پیش بینی کرده به آنها پاسخ میدهد.  – در سخنرانی عمومی زبان رسمی استفاده می شود و اصطلاحات عامیانه بجز درمواردی که اقتضای موضوع یا شرایط خاص باشد ، به کار نمی رود .  – سخنرانی عمومی دارای روش متفاوتی برای ارائه است.

7) عناصر فرآیند ارتباط و کاربرد آن در جریان سخنرانی را بنویسید؟  1.فرستنده (کسی که پیامی به سوی دیگری می فرستند)  2. رمز گذاری (نشانه وعلائم و نسبت دادن معناها به آنها بمنظور استفاده در پیام)  3. پیام (ترکیب مناسبی از نماد و نشانه برای ارسال به مخاطب)  4. مجرای ارتباطی/رسانه (وسیله ای که پیام را باخود حمل کرده و بسوی مخاطب می برد مثل رادیو و تلویزیون و پست و روزنامه)  5. رمز گشایی (پی بردن به معنای رمزهای پیام و نسبت دادن آن معنا به نمادهای پیام از طرف گیرنده)  6. گیرنده (کسی که پیام را دریافت و درک میکند)  7. پاسخ (هرگونه واکنش مخاطب که حتما به دست فرستنده نمیرسد)  8. بازخورد( پاسخ هایی که بدست فرستنده میرسد وتعدادشان کم است) 9. نویز یا پارازیت (هرمانع پیش بینی نشده ای که جلوی ارتباط مطلوب رامیگیرد)

8)انواع اختلاب در فرآیند سخنرانی (اختلالات سازمانی یا ساختاری دربیان) را نام ببرید و بنویسید؟  1. اختلال محیطی(مشکل نور، ظرفیت مکان، سروصدا، سرما وگرما، سیستم صوتی)  2. اختلال فیزیولوژیکی (نقص عضو، لکنت، ضعف در شنوایی، ضعف در بینایی، قد خیلی کوتاه)  3. اختلال معنایی (انتخاب زبان نامناسب، عدم آشنایی شنوندگان با زبان سخنرانی، فراوانی مفاهیم و اصطلاحات تخصصی)   4. اختلال سازختاری بیان (عدم رعایت دستورزبان، عدم هماهنگی زمان افعال)  5. اختلال سازمانی در بیان (سازماندهی نامطلوب اندیشه ها، ترتیب نادرست محورها)  6. اختلال های فرهنگی (تفاوت های ارزشها، باورها، مکتبها)  7. اختلال های روانی (اضطرابها، فشارهای روحی، تنشها ، عصبانیت)

9) تاریخچه سخنوری را به اختصار  توضیح دهید ؟ بشر از دیرباز با فن سخنوری آشنا بوده و برای پیشبرد مقاصد خود و اقناع دیگران از این موهبت استفاده میکرده اما به درستی معلوم نیست که اولین بار چه کسی قواعد آن را تنظیم کرده است. صحبت کردن و حرف زدن عملی اجتماعی است و از نیازهای مهمی می باشد که انسان زندگی اجتماعی خود را آغاز کرده است.اما به تدریج صحبت کردن ساده به سوی پیچیدگی گرایش پیدا کرده و با پیشرفت انسان در حوزه های مختلف ، سخن گفتن نیز سیر سعودی خود را پیموده است.براساس اعتقادات دینی ، کلام موهبی آسمانی است که از طرف خداوند به بندگان عطا شده و سبب برتری انسان از حیوان است وبه گونه ای که انسان را حیوان ناطق نامیده اند.

10) سخنوری در ایران را بنویسید ؟ با توجه به بعضی منابع به طور حتم سخنوری در ایران باستان وجود داشته و بعضی از طبقات در این هنر تبحر داشته اند. این منابع عبارتند از : -اشاره اعراب صدر اسلام در کتابهای تاریخ نظم و نثر  - بهره مندی بعضی خطیبان یونانی از محضر استادان ایرانی با توجه به مطالعات مورخان و شرق شناسان  - اشاره به طبقه زبان آوران دراوستا کتاب مقدس زرتشتیان

11) تاریخچه سخنوری در سایر ممالک را بنویسید ؟ - برای اولین بار دریونان باستان برای دفاع ازحق ممالک  - رایج شدن درروم پس از یونان باستان  - قرون وسطی : انحطاط سخنوری و محدود شدن به مسائل مذهبی  - رنسانس و پس از آن تا کنون : رونق سخنوری همراه با پیشرفت های علمی بخصوص در کشورهای انگلستان فرانسه و آمریکا

12) سخنوری را تعریف کنید ؟ سخنوری فن اقناع و ترغیب است به وسیله سخن و منظور از آن بدست آمدن این دو نتیجه است. موضوع علم سخنوری چیزی است که بوسیله آن غرض سخنوری حاصل می شود. یعنی شنونده ، سخن گوینده را باور می کند و منظور او را می فهمد. (تعریف دیگر: فن سخنوری به مجموعه اصول و قواعدی گفته می شود که سخنوربا استفاده از آن ذر ذهن شنوندگان خود تاثیر می گذاردو به مقصودی که دارد می رسد.

13) ملزومات اصلی سخنوری را بنویسید ؟ 1. استعداد (توانایی درونی و ذاتی) 2. علاقه، گرایش، کشش و دوست داشتن  3. آموزش، دانش، اطلاعات، فنون، تکنیک ها ، اصول وروشها  4. تمرین

14) اهداف سخنرانی از نگاه مارگارت پینتر را بنویسید ؟ - اطلاع دادن (مثلا سخنرانی درباره تخت جمشید و ارائه اطلاعات جدید دراین زمینیه)  - اقناع کردن (قبولاندن عقدیه یا نظر مثل قبولاندن این موضوع که سازمان ملل بهترین مرجع تامین صلح درجهان است)  -ترغیب کردن (مانند سخنرانی برای جلب و ترغیب مخاطبان برای کمک به یتیمان و فقیران)  - تاثیر خاصی نهادن (مثلا سخنرانی برای تجلیل از مقام یکی از اساتید . تفاوت آن با هدف اطلاع رسانی این است که علاوه بر اطلاعات کلی از ویژگیهای خاص موضوع برای تاثیرگذاری بر شنوندگان استفاده می شود)  -تفریح و سرگرمی (بیشتر درضیافت ها و باشگاهها بکار میرود.مانند سخنرانی درباره تجربیات شخصی مسافرها و خاطرات به شکلی سرگرم کننده)

15) رابطه بین سخنوری و تغییر باورها و تغییر رفتارها را بنویسید؟ - درحالت منطقی وبرای ماندگار کردن رفتار، اول باید باور را تغییر داد.  – گاهی تغییر رفتار بدلیل محدودیت زمانی و اولویت داشتن مقدم بر تغییر باور است .  – با تغییر رفتار بصورت اضطراری ، انسان درصدد هماهنگ کردن خود با رفتار خویش برمی آید.  – درصورتی که تغییر رفتار اول باید انجام شود ، لازم است تلاش جدی برای تغییر باورها انجام شود.

16) رابطه بین کلام ، نگرش و رفتار را توضیح دهید؟ عالی ترین سطح تاثیر پذیری از پیام شفاهی ، همراهی کلامی ، نگرشی و رفتاری با فرستنده پیام است.

17) انواع پاداش هایی که سخنران مایلاست از سوی مخاطبان دریافت کند را بنویسید ؟  - حال و هوای سخنرانی قبل از شروع  -نحوه استقبال  - نحوه معرفی  - توجه شنوندگان در دقایق اولیه  - میزان و نحوه مشارکت  -اظهار رضایت در پایان سخنرانی  - دعوت مجدد از سخنران

18) طبقه بندی انواع سخنرانی را نام ببرید ؟ 1. براساس اهداف  2. براساس رسمی یا غیررسمی بودن  3. براساس علم سخنوری  4. برحسب استفاده از متن  5. برحسب میزان آمادگی قبلی            6. براساس موضوع

19) طبقه بندی انواع سخنرانی براساس اهداف را نام ببرید ؟ 1. آموزشی و اطلاع دهی (سخنرانی درباره اشیا ، مراحل کار ، رویدادها ، مفاهیم)  2. ترغیبی یا تبلیغی (سخنرانی درباره واقعیات، باورها وارزشها، اتخاط خط مشی)   3. درباره مناسبت های ویژه (سخنرانی درباره معرفی شخصیت یا پدیده ، به مناسب اهدای هدیه ،  درباره تشکر، و پس از صرف ناهاروشام) 

20)طبقه بندی براساس رسمی یا غیر رسمی بودن را نام ببرید ؟ - سخنرانی عمومی   - سخنرانی رسمی

21) طبقه بندی قدرت سخنوری براساس علم سخنوری را نام ببرید ؟  گروه اول عالم بی سخن (باسواد ومسلط به موضوع ولی از حرف زدن پرهیز میکند)  گروه دوم عالم سخنور (هم باسواد و هم خوب حرف می زند) گروه سوم جاهل سخنور(سخنور خوبی است ولی خالی و تهی است) گروه چهارم جاهل بی سخن (ازیک سو بی اطلاع است و از سوی دیگر یا حرف نمی زند یا قدرت بیان ندارد)

22) طبقه بندی انواع سخنرانی برحسب استفاده از متن را نام ببرید ؟  1. سخنرانی با متن کامل(شامل سخنرانی آزاد وگاهی مراجعه به متن- آزاد با استفاده از یادداشت – آزاد بدون استفاده از متن- سخنرانی حفظ شده) 2. سخنرانی بدون متن (بدون متن – با یادداشت)

23) طبقه بندی انواع سخنرانی برحسب میزان آمادگی قبلی را نام ببرید؟ 1. سخنرانی با آمادگی قبلی (اگرمراحل آماده سازی سخنرانی رعایت شود سخنرانی با آمادگی تلقی می شود که موارد سخنرانی با متن را دارد : با متن ، بدون متن)  2. سخنرانی بدون آمادگی قبلی (سخنرانی بصورت ناگهانی ، فی البداهه و با استفاده از حافظه صورت میگیرد.)

24) طبقه بندی انواع سخنرانی براساس موضوع را نام ببرید ؟ 1. سخنوری سیاسی  2. سخنوری قضایی  3. سخنوری علمی   4. سخنوری منبری

25) اجرای سخنرانی و مراحل تهیه و تنظیم آن را بنویسید ؟ دارای سه جزء اصلی شامل مقدمه ، متن و نتیجه است. مقدمه (سلام و احوال پرسی – تشکر از حاضران – اظهار خرسندی – معرفی خود- معرفی دقیق موجود – ترسیم محدوده موضوع – طرح یک یا چند سئوال جذاب درباره موضوع – شرح روند سخنرانی – تشریح نحوه مشارکت – تلاش جدید برای جذاب کردن لحظات اولیه سخنرانی )     متن (تشریح موضوع از ابعاد مختلف – بررسی تاریخچه موضوع و سوابق – توصیف مبانی نظری یا استدلال کردن – توصیف ابعاد کاربردی – بهره گیری از نظریات و دیدگاههای دیگران – شاهد آوردن یا مثال زدن – تلاش تدرجی برای پاسخ گفتن به سئوال اولیه – زمینه سازی برای ورود به جمع بندی و نتیجه گیری)      نتیجه (جمع بندی – تکرار سئوالات و پاسخ کوتاه به آنها – خلاصه مطالب ارائه شده – تشریح کاربردی بحث – معرفی منابع مفید برای مطالعه حاضران – معرفی مطالب تکمیل کننده بعدی – تشکر و خداحافظی )

26) سه اصل مهم در سخنرانی را بنویسید ؟  1. در همان دقایق اولیه کلید موفقیت رقم می خورد.  2. از همان لحظات اولیه با نشاط باشید .   3. صدایتان از همان اول اوج بگیرد.

27) مراحل 13گانه تهیه و تنظیم سخنرانی و کسب آمادگی برای آن را بنویسید ؟  1. انتخاب موضوع و تعیین هدف  2. شناخت مخاطب  3. تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع  4. شناسائی دقیق منابع اطلاعاتی  5. گردآوری اطلاعات مورد نیاز   6. طبقه بندی ، ارزیابی ، پالایش و خالص کردن اطلاعات  7. انتخاب محورها و مطالب اصلی سخنرانی از میان اطلاعات باقیمانده در مرحله قبل 8. توزیع مطالب بند هفت بین سه بخش اصلی سخنرانی (مقدمه متن و نتیجه)  9. تعیین ترتیب مطالب درهر یک از سه جزء اصلی (مقدمه متن و نتیجه)  10. نگارش متن کامل سخنران   11. تهیه و تنظیم یادداشت از کل محتوای سخنرانی    12. تمرین سخنرانی  13. کسب آخرین اطلاعات درباره مخاطبان ، مکان و زمان سخنرانی

28) تقسیم بندی 5مرحله ای سخنوری از آغاز تا انجام را نام ببرید ؟  1. تعیین موضوع و اهداف سخنرانی  2. جمع آوری اطلاعات سخنرانی   3. آماده سازی متن سخنرانی   4.ارائه سخنرانی   5. بررسی سخنرانی از طریق بازخوردها و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف

- تعیین موضوع و اهداف سخنرانی : موضوعات دارای اطلاعات بیشتر – علاقمند و مورد توجه – تهیه فهرستی از  تجارب و علایق و مهارت ها و مطالعات – استفاده از فن طوفان فکری – استفاده از فن روش تورق – استفاده از منابع الکترونیک و فناوری نوین مانند اینترنت

- جمع آوری اطلاعات سخنرانی : استفاده از دانش شخصی – مصاحیه تحقیقی – تحقیق کتابخانه ای – جستجوی اینترنت – ارتباط با نهادها  و موسسات و انجمنهای تخصصی

- آماده سازی متن سخنرانی : اثبات ، تایید و تقویت گفتار و استفاده از مثال ها و نقل قول ها وآمارها– نظم تاریخی– نظم موضوعی – نظم فاصله ای – نظم حل مشکل – نظم علت و معلول

- ارائه سخنرانی : انتخاب زبان گفتاری – طرز بیان – صدای سخنران – ارتباط غیر کلامی – استفاده از وسایل سمعی و بصری

- بررسی سخنرانی از طریق بازخوردها و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف : کسب شهامت ، اعتماد به نفس و داشتن آرامش خیال یک توانایی اکتسابی است و هرکسی اراده داشته باشد می تواند ظرفیت وجودی خود را افزایش دهد.اغلب سخنرانان میگویند که حضور جمع یک عامل محرک و روحیه دهنده است و باعث میشود مغز سخنران با تیزهوشی بیشتری عمل کند.

 

  • مرتضی فرخنده تبار

فن سخنوری

نظرات  (۱)

  • مرتضی فرخنده تبار
  • nnvhjj

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی