tabar41

دانشجویی

tabar41

دانشجویی

tabar41

مطالب عومی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

ارتباط

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹ ب.ظ

تعریف ارتباط : ارسطو2300 سال قبل ارتباط را اینگونه تعریف کرد.ارتباط عبارت است از :جستجو برای یافتن کلیه وسایل وامکانات موجود برای ترغیب واغنای دیگران                                                                                                                                                             سیرتحول وسایل ارتباط جمعی

1-ارتباط غیرکلامی:ارتباط اولیه انسان غیرکلامی وبا استفاده از حرکات چهره وبدن 2-زبان شفاهی استفاده ازآواها  واصوات.3-ارتباط الفبایی:اختراع الفبا پل گفتار ونوشتار4-ارتباطات نوشتاری : اختراع صنعت چاپ توسط گوتنبرگ در آلمان در سال1456 5-انتشار مطبوعات : نخستین وسیله ارتباطی نوین که محصول مهم جامعه صنعتی بود.6- اختراع تلگراف وتلکس :جایگزین کبوتران نامه برشد.7-اختراع تلفن : ارتباط با سیم را برای بشر ایجاد کرد.8-اختراع بی سیم (رادیویی) :  در اواخر قرن نوزده-9-اختراع تلویزیون : که منجر به همگون سازی و یکسان سازی مخاطبان شد.10-اختراع ماهواره : توسط روس ها درسال1975                                                                                                             11-ظهور اینترنت : دومین انقلاب ارتباط بشر است                                        .                                                                                                                                                                          انقلاب اطلاعات وارتباطات : با پایان عصر صنعتی وارد عصرارتباطات واطلاعات می شویم. با اختراع کامپیوتر وهمگرایی  فن آوری هایی مانند تلفن وتلویزیون شبکه جهانی ارتباطات واطلاعات شکل میگیرد

منظور ازفناوری های اطلاعات وارتباطات : به مجموعه ای از امکانات سخت افزاری وشبکه های ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات اطلاق می شود.مهم ترین ویژگی فن آوری اطلاعات وارتباطات یعنی نحوه ذخیره سازی اطلاعات،ارائه وانتقال اطلاعات گفته می شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای سه بخش:1-زیر ساخت اطلاعات : منظور امکانات ، ابزارها و وسایل ارتباطی است (شبکه ها و سرویسهای مخابراتی مانند موبایل ، شبکه ، بی سیم و ...

2- فناوری اطلاعات : شامل الف ) ذخیره سازی اطلاعات - پردازش اطلاعات - سیستم عامل ها –مهندسی پروتوکلها - 

3- کاربردهای اطلاعات : شامل :ارائه خدمات الکترونیک -اشتراک دانش-تولید و نشر- سرویسهای اجتماعی - مدیریتهای عمومی                                                                                                                                                                                                        جامعه اطلاعاتی : جامعه ای است که اطلاعات توانمند ترین عامل اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود –  جامعه ای است تولید ، توزیع ، انتشار ، استفاده و دستکاری اطلاعات در آن یک فعالیت اقتصادی سیاسی و فرهنگی محسوب می شود در این جامعه دانش سرمایه هر کشور است.

شرایط شکل گیری جامعه اطلاعاتی :   

1- اطلاعات بطور انبوه در اختیار دیگران قرار دارد و آگاهی مبنای مشارکت موثر مردم در تصمیم گیری ها ست .

2- کارکنان بخش اطلاعات جزء اکثریت نیروی کاردر جامعه اندو در تولید و ارزش افزوده نقش کلیدی ایفاء می کند.

3- اطلاعات و دانش منجر به هماهنگی میان بخشهای مختلف در یک کشور و کشورهای دیگر می گردد.4- ورود به عرصه جهانی شدن                                                                                           

3مشخصه ظهور جامعه اطلاعاتی :1-مشاغل اطلاعاتی : منظور از مشاغل اطلاعاتی یعنی مشاغلی که به کارهای فکری وتولید اندیشه می پردازد.یقه سفیدان 2- فراگیری رسانه ها:.رسانه هایی که به سرعت درحال تحول هستند وبه صورت24 ساعته به مخاطبان خود دانش وآگاهی انتقال می دهند.3- مشخصه اقتصادی : اطلاعات دارای ارزش اقتصادیست مثل کره جنوبی وژاپن

دیدگاه آلوین تافلر: در کتاب موج سوم تاریخ بشر را به سه مرحله کشاورزی  ، صنعتی  ، جامعه اطلاعاتی تقسیم بندی می کند.

1- جامعه کشاورزی : از ابتدای خلقت تا سال 1700 ارتباطات چهره به چهره و عمیق بوده است . انسان تمام احتیاجات خود را از زمین تامین می کند قدرتمندان در این دوره صاحبان زمینهای کشاورزی بوده ند زمین مینای اقتصادی و فرهنگی محصوب می شد . انرژی در این دوره از نیروی عضلانی انسان ، حیوان ، خورشید منابع طبیعی با و آب تامین می شود .

2- جامعه صنعتی: همزمان با انقلاب صنعتی آغاز شر و در این دوره قدرت صاحبان زمین به صاحبان صنایع تغییر پیدا کرد . صنایع منشاء قدرت شد عده ای زیادی از مردم در کارخانه ها به جای زمینها مشغول کار شدند . اختراعات نوین بشری مانند برق در عصر ارتباطات

3- جامعه اطلاعاتی : از سال 1950 به بعد آغاز شد دوره فرا صنعتی نامگذاری کردند. در این دوره ردو بدل شدن انبوعی از اطلاعات مشخصه بارز جامعه اطلاعاتی است . گسترش فناوری های نوین پیدایش و پیشرفت اینترنت بعنوان ستون فقرات جامعه اطلاعاتی در ایجاد شرایط گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی جایگاه ویژه ای دارد

شکاف یا فاصله دیجیتالی : به معنای وجود نابرابری در دسترسی واستفاده از فناوریهای نوین ارتباطی در بین کشورهای توسعه یافته وعقب مانده است. ورود ونسبت برخوردهای از تکنولوژی های نوین ارتباطی به شرایط هر کشور نیز یستگی دارد همین امرباعثرایجاد پدیده ای به نام شکاف دیجیتالی شده است و هرکشور که بتواند به هر میزان این شکاف را کاهش دهد آنرا به فرصت دیجیتالی تبدیل نموده است .شکاف دیجیتالی در واقع معلول وناشی از فناوری اطلاعاتی وارتباطی است. علل شکاف دیجیتالی: 1- فقدان سرمایه گذاری پایدار در ایجاد زیر ساختها 2-نگرش بدبینانه نسبت به آثار فناوریهای نوین اطلاعاتی وارتباطی 3- تمرکز قدرت و به طبع انحصار اطلاعات 4- فقدان جامعه مدنی 5- فقدان زیر ساختهای نرم افزاری وسخت افزاری 6- ساختارهای سنتی  وماقبل سنتی.

فرصت دیجیتالی : در واقع دسترسی ارزان ،عام وفراگیر وبرابرشهروندان یک کشوور به فناوریهای نوین ارتباطی است اگر روزی تعداد خطوط تلفن ثابت ملاک سنجش واندازه گیری شکاف دیجیتالی بود اکنون گسترش شاهراههای ارتباطی دسترسی به جدیدترین نسلهای ابزارهای ارتباطی مانندنسلهای چهارم وپنجم موبایل واینترنت پرسرعت معیارفرصت دیجیتالی محسوب می شود.اکنون یکی ازمولف های توسعه پایدار وجود زیرساختهای ارتباطی واستفاده عموم شهروندان ازتکنولوژی نوین ارتباطی می باشد.

راهکارهای کاهش شکاف دیجیتالی : الف)راهکارهای زیرساختی: راهکارهای زیرساختی همه فعالیتهای مربوط به فراهم آوردن زیر ساختهای فنی وعمدتا سخت افزاری رادربرمیگیرد. از جمله 1- افزایش پهنای باند دریافت وارسال اطلاعات 2- ایجاد فرصتهای برابر برای دسترسی به سخت افزارهای موردنیاز 3- توسعه شبکه های تلفن همراه 4- ایجاد زیر ساختهای توسعه وامکانات شبکه ای ومخابراتی در سراسر یک کشور به یکسان 5-ایجاد تمهیدات قانونی 6- امکان استفاده از مزایای فناوریهای اطلاعاتی وارتباطی مانند تجارت الکترونیک،دولت الکترونیک وآموزش مجازی وغیره. ب)راهکارهای آموزشی : درجهت توسعه منابع انسانی وافزایش دانش ومهارت شامل همه فعالیتهای آموزشی در جهت کاهش شکاف دیجیتالی است از جمله این راهکارها 1- آموزشهای عمومی ورایکان در زمینه بهره گیری از فناوریهای نوین ارتباطی در مراکز عمومی2- حمایت دولت از فارغ التحصیلان این رشته 3- تشویق وترغیب شهروندان به آموزش پذیری وبهره گیری از این فناوریها در حوزه های مختلف.

رسانه های همگانی به چند دسته تقسیم می شوند:

رسانه های نوشتاری: رسانه های که برای پخش وانتشار اخبار واطلاعات وایجاد ارتباط میان مردم وانتقال ارزش ها از زبان وبیان مکتوب استفاده می کنند.

رسانه های تصویری؛ دارای مهم ترین عناصر مانند صوت،تصویر ومتن می باشد.

رسانه های دیجیتالی رسانه های هستند که تبادل یا انتشار محتوا درآنها تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسراست که شامل شبکه (شبکه اینترنت)-سرویسهای مخابراتی(ام ام اس- اس ام اسویا بلوتوث)وغیره می باشد.

محدودیت های رسانه تصویری:- محدودیت زمانی و مکانی - مطالب عمدتا فرار است.- جابه جایی وسایل ارتباطی وتصویری به سهولت انجام نمی شود4- از بعد فرهنگی برنامه های این رسانه ها به طور یکسان از سوی مخاطبان دریافت نمی شود     

رسانه اینترنت :اینترنت با فروریزی مرزهای جغرافیایی یک مکان برقراری ارتباط میان کاربران خارج از مکان خود ایجاد کرده است که این منجر به افزایش تعاملات افراد در اقصا نقاط جهان شده است.اینترنت با ایجاد فضای تعاملی دو جانبه دنیای مونولوگ را به دیالوگ تبدیل کرده است برای بهره گیری از اینترنت 1- داشتن سطحی از سواد دیجیتالی 2- لوازم و ابزارهای ارتباط 3- تسلط نسبی بریک زبان دیگر لازم است. برخی اشکال های رسانه های دیجیتال:1- نرم افزار های رایانه ای2- بازیهای رایانه ای3- اینترنت(چت –سرویسهای اجتماعی)4- هنرهای دیجیتالی(سینماها – موسیقی دیجیتالی)

وروداینترنت درایران:

آغاز ورود اینترنت به ایران ازسال1370 می باشد. درسال1373موسسه ندارایانه بعنوان اولین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی درایران آغاز به کارکرد.درسال1374 سازمان صداوسیما سایت واحد مرکزی خبر رابرای انتشار اخبارراه اندازی کرد وروزنامه همشهری به عنوان اولین روزنامۀ اینترنتی منتشرشد.درسال 1380بهره برداری ازاینترنت برای مصارف خانگی عمومیت یافت واکنون بیش از45میلیون نفردرایران کاربراینترنت می باشند. سه مشکل عمده اینترنت درایران:1-نگهداری سرور2- تخصص دردانش3- خدمات دهی میزبان

ویژگی های مهم وعمده اینترنت:

1-امکان ارائه و کسب همزمان اخبارواطلاعات به صورت متنی،تصویری وصوتی

2-تکثیر وتنوع منابع اطلاعاتی3-موجب افزایش میزان آگاهی های عمومی وتخصصی مخاطبان می شود.4- امکان دسترسی فوری،ساده وکم هزینه به اطلاعات را فراهم می کند.

5-وجودآزادی تبادل اطلاعات که ارتباط بین فرستنده ومخاطبان رافعال،دوطرفه وپویا می کند.

6-ارائه اخبار به روزشده7-ایجاد ارتباطات ملی وفراملی8- امکان استفاده از سرویس های اطلاعاتی در هرزمان از شبانه روز

برخی از پرکاربردترین استفاده ازاینترنت درحوزه ارتباطات:

1- ایمیل(پست الکترونیک):یکی از روشهای کسب پیام یا ارسال پیام که جایگزین ارسال نامه ازطریق پست سنتی شده است. 2-مجله الکترونیک:امروزه اکثر روزنامه ها ومجلات علاوه برانتشار یک نسخه کاغذی یک نسخۀ الکترونیکی هم درشبکه قرار می دهند.3- دسترسی به بانک اطلاعات 4- کنفرانس از راه دور5-نظرسنجی:

رسانه موبایل :یکی دیگر از فناوری های نوین رسانه موبایل می باشد. در1908اولین گوشی بیسیم درمسافت کوتاه ابداع شد. (به 10مترهم نمیرسید)درسال1910شخصی به نام ماگنوس اریکسون دراتومبیل خود تلفنی راتبیعه کرد که با استفاده ازدو سیم بلند وشبکه های تلفن محلی ارتباط تلفنی راایجاد نمودند.دردهۀ 1920اولین ارتباط باتلفن های رادیویی درقطارهای بین شهری آلمان انجام شد .درسال1973اولین بار فردی به نام مارتین کوپر فن آوری تلفن همراه را به شکل امروزی اختراع نمود ولقب پدر موبایل جهان را به خود اختصاص داد. (اختراع کوپر 2کیلو وزن داشت)

نسل اول 1980  1G-ظرفیت محدود سرویس دهی- کیفیت پایین- تجهیزات گران- انتقال صوت به صورت آنالوگ

نسل دوم 2G  1990به بعد:_انتقال صوت به صورت دیجیتال-قابلیت sms

نسل سوم 3G    2000 به بعد :استفاده کاربران از اینترنت

نسل چهارم 4G که عمدتا درکشورهای آمریکایی واروپایی وشرق آسیا استفاده می شود.

-سرعت بالای اینترنت (10برابر3G) وامکان استفاده از تلویزیون دراین نسل مرداد 1373 سال ورود موبایل (نسل دوم) به ایران

ویژگی های رسانه های نوین ارتباطی :1- تعاملی بودن منظور ارتباط دوسویۀ رسانه با مخاطب است2-جمع زدایی:کاربررسانه ارتباطی به صورت فردی وجدای از جمع رسانه بهره می گیرد .

3-حجم یا انبوه اطلاعات :قابلیت ذخیره سازی اطلاعات به صورت انبوه به مخاطب این اجازه را می دهد تا اطلاعات را ذخیره سازی نماید ودرصورت لزوم از آن بهره گیری کند.

4-عدم محدودیت یعنی کاربر درهرزمان وهرجا می تواند از اطلاعات ذخیره شده اش که به راحتی قابل حمل است بهره گیری کند.

وب چیست ؟تاریخچه وب :وب به معنای تار و در واقع صفحات اینترنتی هستند.که مخزنی ار اطلاعات می باشند که هرکدام آدرس مشخصی هستند.وب یکی از خدمات اینترنتی می باشند ازداده ها اشتراک گذاری می شوند.

پروژه وب نخستین بار در سال 1990 فردی بنام برنزرلی مطرح شد که صفحات متنی را پیشنهاد می کرد که بتواند به صورت یک طرفه توسط کاربر نرم افزار مرورگر مشاهده شود. مفهوم ارتباط اینترنتی متفاوت بود صفحات اینترنتی در واقع این امکان را به کاربر می دهد که یک طرفه بر صفحات متعددی در اینترنت دست یابد. و4 عمل را شامل می شود:1- ذخیره سازی اطلاعات 2- بازیابی اطلاعات 3- قالب بندی اطلاعات 4- نمایش اطلاعات.

خبر خوانRSS وچه کاربردی دارد؟

نرم افزاری است که با وارد کردن  آن و آدرس های سایت ها و وبلاگ ها ،در آن می توان آخرین اخبار واطلاعات را به محض انتشار دریافت نمود. با استفاده از این نرم افزار بدون اینکه به سایتهای متعدد برای دریافت اخبار ومطالب مورد نیاز خود را دریافت می کند. این نرم افزار به طور خودکار به روز می شوند

 

  • مرتضی فرخنده تبار

ارتباط

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی